fbpx
4 frågor du inte behöver ställa dig

4 Frågor du INTE behöver ställa dig själv om du hyr arbetskläder

Vård & Omsorg

Det är kanske inte så enkelt för en verksamhetschef inom äldreomsorgen att ha koll på alla de krav, föreskrifter och regler som behöver uppfyllas för inköp, tvätt och hantering av personalens arbetskläder. Här kommer därför en lista på 4 frågor du inte behöver ställa dig själv om du hyr arbetskläder och samarbetar med ett professionellt tvätteri.

1. Har vi tillräckligt många rena uppsättningar med arbetskläder?

Arbetskläder som används inom vård och omsorg skall bytas varje dag. För en heltidsanställd innebär det klädbyte minst 5 gånger per vecka. Skulle något oförutsett inträffa kanske du behöver byta mer än en gång per dag. Med för få uppsättningar med arbetskläder på lager i klädförrådet innebär det att ni måste tvätta arbetskläder varje dag, antingen under loppet av dagen, eller efter dagens skift är avklarat. Behöver du byta kläder omgående riskerar du stå utan reservuppsättningar i rätt storlek.

Vid hyresavtal med en textilservicepartner, med leverans av kläder en gång per vecka, rekommenderas att varje heltidsanställd har 12 uppsättningar med plagg (en uppsättning = byxa och överdel) där fördelningen ser ut så här:

Då har ni alltid tillräckligt med rena uppsättningar till varje anställd och reservkläder för oförutsedda händelser.

Din guide för att upphandla textilservice för kommun med bästa resultat Ladda ner kostnadsfri guide!

2. Kan vi garantera att vi uppfyller kraven på basal hygien från Socialstyrelsen?

De basala hygienkraven från Socialstyrelsen innebär i korthet:

En grundförutsättning för att arbetskläderna ska uppfylla de basala hygienkraven är att de ska gå att tvätta så att de blir rena och fria från smittoämnen. Det innebär att kläderna inte bara ska tvättas så att de ser rena ut, utan också verkligen är hygieniskt rena. Det blir de om de tvättas i minst 70 C i minst 10 minuter. Att kontrollera och göra uppföljningar på att så sker kan vara svårt om personalen tvättar sina kläder hemma eller om arbetsplatsen har en egen tvättstuga.

Ett professionellt tvätteri har noga kontrollerade och optimerade tvättprocesser som kontrolleras av oberoende parter så att alla rutiner följs vid varje tvättning. Processerna övervakas vanligtvis genom periodiska kontroller eller kvalitetsledningssystem som garanterar att kraven på basal hygien uppfylls.

3. Hur mycket tid lägger vår personal på att tvätta?

Inom omsorgssektorn ser vi att det fortfarande är vanligt att personalen tvättar sina arbetskläder själva på arbetsplatsen. I många fall kan det vara så att det är undersköterskorna själva som får ansvara för detta. Vilket innebär regelbundna avbrott i de primära arbetssysslorna. Men hur mycket arbetstid går det egentligen åt att tvätta?

Låt säga att det tar 10 minuter för en person att hantera en omgång med tvätt. (3 minuter för att ladda och starta maskinen, 2 minuter för att föra över tvätten till torktumlaren och 5 minuter för att sortera och vika in tvätten). Hur många tvättar som behövs för att försörja personalen med rena arbetskläder varje dag varierar naturligtvis. Men på ett helt år blir det ändå väldigt många arbetstimmar. I tillägg kommer den tid som läggs på administration med storleksbyten och inköp till ny personal, kläder till vikarier etc.

Det är tid som skulle kunna frigöras till andra, primära arbetsuppgifter för personalen på t.ex. ett äldreboende. En textilservicepartner har alltid utbildad och professionell personal redo för att hantera och tvätta era arbetskläder och textilier. Utan att andra viktigare arbetsuppgifter får stå åt sidan.

4. Tvättar vi miljövänligt?

Känner ni till era tvättmaskiners vattenförbrukning, energiklass och energiförbrukning? Startas tvättmaskinerna ibland även om de inte är helt fulla? Mäts mängden tvättmedel som doseras i tvättmaskinerna? Det är klart att det här inte är områden som ska behöva ingå i omsorgspersonalens expertis, men för ett professionellt tvätteri är detta självklarheter.
Professionell textilservice har ett starkt fokus på att minska branschens miljöpåverkan, och den genomsnittliga användningen av vatten, el, kemikalier och bränsle minskar ständigt. Det finns flera Svanen-märkta tvätterier och textilservicebranschen satsar för fullt på en hållbar utveckling och en hållbar och miljövänlig tvättprocess.

Det enkla svaret på alla ovanstående frågor?

Låt ett professionellt tvätteri ta över din hantering av arbetskläder! Genom att välja en textilservicepartner så slipper du fundera. Deras primära huvudsyssla är att tvätta, hålla efter och leverera rena och fräscha arbetskläder och övriga textilier till er. Textilier som är garanterat rena och som följer de basala hygienkraven. De flesta textilservicepartners kan idag erbjuda en komplett tjänst med arbetskläder och övriga textiler som alltid är tvättade på rätt sätt, i rätt tid och levereras till rätt plats.

/ Sofia Stark

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *