
Tillsammans minimerar vi risken för smitta i äldreomsorgen
Vård & Omsorg
4 september, 2020
Vård & Omsorg
Att bilda partnerskap är en fråga om ömsesidigt förtroende, respekt och ansvar. Att jag som del i ett partnerskap ser min egen del för att vårt gemensamma samarbete skall fungera. Detta är a och o i alla relationer.
Enligt Svenska akademins ordlista, SAOL, innebär ordet leverantör någon som avlämnar, och eller tillhandahåller varor eller tjänster. Med andra ord finns det en sändare och en mottagare. Detta kan liknas vid envägskommunikation. Vi lämnar något som någon annan tar emot. Varsågod – här kommer er rena tvätt. Tack och bock.
Ordet partner, betyder enligt SAOL, någon som man bildar par med, el. kompanjon, samarbetar med, medspelare. Betydelsen för en partner blir således ett samspel eller en dialog där vi är på samma sida, spelar i samma lag och hela tiden passar tillbaka bollen till varandra. Varsågod – här kommer er rena tvätt. Tack och bock – här kommer den smutsiga tvätten tillbaka.
Inom textilservice är ett fungerande partnerskap med våra kunder en förutsättning för att vår verksamhet ska fungera. Vi brukar prata om att textilservice är cirkulär i dubbel bemärkelse – dels ur miljösynpunkt då textilierna cirkulerar i ett kretslopp från tillverkning till återanvändning eller återvinning, men även i hur vi samarbetar med er – våra kunder. Utan ett fungerande partnerskap – där ni tar ert ansvar för att textilerna så snabbt som möjligt lämnas tillbaka – så skulle vi inte ha något att tvätta och lämna tillbaka till er igen. Enkel matematik och något som låter som en självklarhet. Ändå är det detta som både vi och ni tampas med varje dag.
I våra dagliga möten pratar vi om hårda värden som kapitalbindning av textilier, omsättningshastighet och leveranskvalitet. Vi har processer och rutiner för allt, och det är genom detta vi mäter värdet av vårt partnerskap och om det är bra eller dåligt. Det vi inte lika ofta pratar om och som kan vara svårt att mäta, är de mjuka värden som ligger under ytan och som också påverkar ett partnerskap.
För oss på Textilia handlar dessa mjuka värden om våra värderingar – engagemang, trovärdig och tillsammans. Vi arbetar dagligen med att vår personal skall förstå den verklighet som era användare av textilierna lever och verkar i. Vi känner en genuin yrkesstolthet för vårt bidrag till er vardag – att se till att tusentals sjuksköterskor, läkare, äldreomsorgspersonal kan ta på sig rena och snygga kläder varje dag.
Men det är inte alltid en lätt uppgift. På en konkurrensutsatt marknad där vi pressas på pris, måste vår personal kontinuerligt producera en allt större mängd på kortare tid. Detta är marknadens spelregler. Trots detta så ser och upplever vi dagligen hur värderingar och det egna ansvaret genomsyrar partnerskapet med våra kunder.
Under min första vecka på Textilia fick jag praoa i tvätteriet (det får alla nyanställda hos oss göra oavsett om du är anställd som VD eller i Kundtjänst). Jag står tillsammans med en man som arbetat länge på Textilia, tempot är högt och lite stressigt – klockan börjar närma sig fyra och vi ska packa manglade lakan på en vagn som ska iväg innan dagen är slut. Lakanen kommer på ett transportband i vad jag tycker är en rasande hastighet. Plötsligt börjar mannen kasta lakanen åt sidan och jag undrar vad som står på? Då visar han mig att dessa sista lakan har veck på mitten – och säger att ”detta kan vi inte skicka till kunden, tänk om en äldre människa får dessa och de ger upphov till liggsår”.
Behöver jag säga att jag där och då kände en oerhörd respekt för denna man som utan att tveka valde att sätta patienten först, istället för att skicka iväg grejerna och vara klar till klockan fyra. Detta är vad jag kallar att ta ansvar för sin del av partnerskapet.
Och vi ser dagligen samma typ av ansvar för vårt partnerskap ute hos er kunder. En textilsamordnare på ett Landsting i norra Sverige berättade för mig, hur hon för en idelig kamp för att få användarna att förstå vikten av att hantera arbetskläder och textiler på rätt sätt, genom att bland annat vara ute och föreläsa om hygien och textilservice för avgångsklasserna på sjuksköterskeutbildningen – så att ”de redan från början har förståelse och kunskap för rätt beteende.”
Det finns många fler berättelser därute om extraordinära samarbetet, eldsjälar och vardagshjältar som verkligen har förstått innebörden av att vara partners på riktigt. Detta är vi oerhört tacksamma för. Avslutningsvis vill jag dela en vision som vi tillsammans med vår största kund tagit fram för hur vårt partnerskap ska fungera, som kan fungera som en fixstjärna för oss alla.
”Endast tillsamman vi skapa nordens bästa partnerskap för textilservice”
/ Anna Hallberg
Lämna ett svar