fbpx
den vårdande relationen med patienten

Julia Sjuksköterska – den vårdande relationen med patienten

Vardagshjältar

Att arbeta som sjuksköterska innebär att hela tiden ställas inför situationer som skall lösas – nya som gamla. När man stött på en situation tillräckligt många gånger övergår det ofta till en rutin för mig som sjuksköterska. Det som kanske glöms bort är att det som går på rutin, kan vara något nytt och främmande för patienten.

När patienten finner provtagningen obehaglig

Ett exempel på detta är provtagning. Jag tar extremt många prover på olika patienter varje arbetspass. För mig är det en enkel grej och jag behöver sällan tänka så mycket på vad det är jag gör. Ofta tycker patienten att det går bra att bli stucken och provtagningen går snabbt och smidigt. Däremot kan man också stöta på patienter som av olika anledningar finner provtagningen obehaglig, och då måste jag på något vis väcka mig själv och tvingas tänka lite mer på vad det är jag gör. Ofta är information a och o för patienten och efter att ha pratat om vad som kommer att hända går det oftast bra.

Patienten ofta expert på sin egen sjukdom

Det finns också flera situationer som för mig är främmande. Där jag inte har tillräcklig kunskap för att kunna lösa det på en gång, men som patienten är expert på. Det är viktigt att som sjuksköterska lyssna in patienten samt ta tillvara på patientens kunskap. Ofta är patienten expert på sin egen sjukdom, om det är något patienten levt med länge. För mig är det viktigt att inte glömma av patientens erfarenhet och kunskap. Det är ju trots allt patienten man vårdar.

Relationen mellan vårdare och patient

Relationen mellan vårdare-patient är något det pratas mycket om under utbildningen, och hos mig hänger det med mig i tankarna i allt jag gör. Det viktigaste att minnas är alltid att jag är där för patienten och inte tvärt om. Jag skall aldrig sätta mig över patienten i någon slags hierarki. Det gläder mig att vården mer och mer arbetar med personcentrerad vård som innebär att man involverar patienten så mycket som möjligt i sin egen vård.

Bra start i vårdkedjan

Med enkla medel kan man göra tiden på sjukhuset så bra som möjligt för patienten. För mig på akutmottagningen arbetar jag ofta för att patienten skall få en bra start i vårdkedjan och ett gott initialt bemötande. Hos oss är informationen viktig, samt ett lugnt och professionellt bemötande, oavsett situation. Genom att patienten får vara delaktig i sin vård i den mån det går, gör det att patienten ofta går hem nöjd, trots de ofta långa väntetider som råder på akutmottagningen. För mig är det viktigt att jag och patienten tillsammans gjort det bästa möjliga av situationer vi har kunnat styra, för trots allt är det ju inte allt man kan påverka, varken som sjuksköterska eller patient.

/ Julia Sundström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *