fbpx
Må bra på jobbet

Må bra på jobbet

Miljö & Hållbarhet, Vård & Omsorg

Vilka är de viktigaste faktorerna för att trivas och må bra på jobbet? Är det lön, arbetstider, en bra chef, att känna yrkesstolthet, att ha schyssta arbetskamrater eller att ha lagom mycket att göra? Vilken betydelse har kläderna du bär för hur du känner dig på jobbet? Svaret finns såklart inte i enbart en av dessa faktorer utan i flera, men avgörande för hur vi mår på arbetet är vikten av socialt sammanhang och goda kollegor. Och ja – det du har på dig påverkar faktiskt hur du mår och hur väl du utför ditt jobb.

Respekt kolleger emellan

En global undersökning som gjorts bland 17 000 anställda i 80 länder och inom olika branscher visar att respekt kolleger emellan är den allra viktigaste parametern för att vi ska må bra på jobbet. Efterföljande tre faktorer handlar också om hur vi beter oss mot varandra, vilket stärker tesen att ”vi är varandras arbetsmiljö”, något som kan vara viktigt att påminna sig om ibland.

  1. Visa respekt gentemot sina kolleger, även de som är nya (61 %)
  2. Se sina kolleger/medarbetare och uppmuntra dem när de gjort ett bra jobb (49 %)
  3. Uppmuntra sina kolleger att dela med sig av sin kunskap (49 %)
  4. Fira sina medarbetares framgångar (33 %)

Sociala relationer avgörande

Sociala relationer på jobbet är alltså avgörande för vår hälsa och hur vi mår på jobbet. Det visar även en svensk undersökning som gjorts vid Göteborgs universitet och som bygger på en enkät där 2 500 personer i åldrarna 25–50 har svarat på frågor om hur de upplever sin sociala situation på jobbet. Resultatet visar att den som får stöd och har goda relationer till chefer, kollegor och brukare ofta mår bättre – även om arbetet är fysiskt påfrestande och dåligt betalt.

Friskhetsfaktorer inom vård och omsorg

Om vi tittar vidare på vård och omsorg specifikt så har ett forskarteam vid högskolan i Kristianstad frågat 599 anställda på 26 vårdcentraler i Skåne vad som får dem att må bra på jobbet. Studien visar att den allra viktigaste friskhetsfaktorn är möjligheten till återhämtning. Som nummer två kommer närvarande chefer.

Enligt forskarteamet vet vi en hel del om återhämtning på fritiden, men hittills har det saknats forskning om betydelsen av återhämtning under arbetstid. Exempel på effektiv återhämtning under en arbetsdag är att byta arbetsuppgifter under en tid, att ha möjlighet att dra sig undan för att reflektera och att kunna ta pauser och prata med arbetskamrater.

En annan friskhetsfaktor som är viktig för hälsan är feedback – både från chef och från arbetskamrater. En förutsättning för att feedback ska fungera visade sig vara att chefen är närvarande och tillgänglig. Medarbetarnas välmående är beroende av närvarande chefer, och chefers förmåga att ta vara på varje medarbetares styrka är A och O för arbetsglädjen.

Möjlighet till återhämning och reflektion

Forskarteamets fokus har varit alla medarbetare vid vårdcentralerna, men de har också undersökt hur upplevelserna skiljer sig åt mellan olika yrkesgrupper. När det kommer till upplevelsen av återhämtning och känslan av att få energi av arbetsuppgifterna låg sjuksköterskorna i topp. Läs gärna vår gästbloggare Julia sjuksköterskas senaste inlägg om vad som får henne att må bra på jobbet – nämligen möjlighet till återhämtning och reflektion. Hon kallar det dansa-pausa.

Kläderna kan påverka din prestation

Ok, då vet vi att social samvaro kolleger emellan och möjlighet till återhämtning och reflektion under arbetsdagen är viktiga faktorer för att må bra på jobbet. Men vad betyder arbetskläder för vårt välbefinnande? Privat har vi nog alla någon gång befunnit oss i ett sammanhang där vi totalt missbedömt klädkoden. Kanske har vi t.o.m. gått hem från en fest på grund av att kläderna vi valt fick oss att känna oss helt fel?

Här visar studier hur våra kläder inte bara har betydelse för hur vi uppfattas av vår omgivning, utan även hur de påverkar våra tankar – och hur vi mår. Det finns all anledning att klä upp sig när det är dags att prestera. Att ha på sig formella kläder påverkar nämligen vårt kognitiva tänkande och gör att vi ”tänker bredare”. Det menar en grupp forskare vid Columbia University och California State University i USA.

Arbetskläder är i allra högsta grad en formell klädsel. Dessa kläder är framtagna för att uppfylla ett visst syfte. Användare av våra tjänster funderar troligen inte så mycket på detta. Men det gör vi. Vår mission handlar om att skapa en renare och snyggare vardag. Och med detta menar vi att genom att tillhandahålla funktionella och rena arbetskläder till våra kunder varje dag så bidrar vi till att just du ska känna dig ren och snygg på jobbet, att du får en ökad yrkesstolthet och kanske till och med gör ett bättre jobb.

Uniform på jobbet ger fokus på uppgift

Inom vårdrelaterade yrken är kanske detta en självklarhet, men att ha en enhetlig arbetsklädsel innebär att du inte behöver lägga tid på att fundera på vad du ska ha på dig. Du kanske har hört om svenska Matilda Kahl som blev känd över en natt när hennes klädfilosofi om att bära ”uniform” på jobbet blev en världsnyhet. Matilda arbetar på reklambyrå och har själv skapat sig en arbetsuniform bestående av sex likadana vita blusar och sex likadana svarta byxor.

Matilda Kahl upplever detta som en stor befrielse: Att slippa välja kläder på morgonen och att inte längre behöva tänka på om hon ser attraktiv ut, om kjolen är för kort, om hon är tillräckligt representativ eller om hon är för uppklädd på ett möte.

När man har samma plagg varje dag är det lättare glömma bort sig själv och i stället fokusera på uppgiften, avslutar Matilda.

I detta nummer av Pure Magazine kan du läsa om Capio st Göran och hur de var övertygade om att en snygg och ”icke-sjukhusliknande” patientkollektion skulle påskynda tillfrisknandet hos patienterna.

Missa inte heller att lyssna på avslappningsövningarna från stresshanteringskliniken. Allt för att du ska må bra på jobbet!

PS. Att arbetskläder skapar identitet och fokus på uppgift berättar vår gästbloggare Julia sjuksköterska om i sitt senaste inlägg trots att hon har en del personliga åsikter om estetiken på den ”blå smurfpyjamas” som är hennes arbetsuniform.

 

/ Anna Hallberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *