Mötet med patient och anhörig gör stor skillnad

2 november, 2017, Julia sjuksköterska, Omsorg, Vård

Jag har nu arbetat på akutmottagningen under cirka två veckor och börjar komma in i rutinerna och förstå vidden av det arbete som utförs där dygnet runt, alla dagar i veckan. Det är ett enormt varierande yrke där jag som sjuksköterska får möjlighet att utvecklas varje dag och lära mig nya saker.

Ta sig tid att se patienten

Jag har reflekterat över hur viktig min roll som sjuksköterska är för dessa patienter som ofta är rädda, chockade eller oroliga. Att ge en hand, sätta sig ner och prata en stund samt vara noggrann med informationen och bekräfta att jag ser dem gör en enorm skillnad. Det är, som alla vet- ofta långa väntetider till läkare. Att jag tar mig tid att bekräfta patienten samt informera, trots min långa lista på arbetsuppgifter som skall göras under mitt pass, sparar patienten från mycket oro över att inte veta vad som sker.

En viktig del i mitt arbete är också att ta hand om anhöriga. När jag möter en anhörig försöker jag tänka mig in i deras situation och funderar på hur jag skall kunna underlätta i deras sits på bästa vis. Ibland hjälper ens blotta närvaro, och andra gånger kan jag sitta ner, prata och trösta. Det är precis det här som är det vackra i den faktiska oro och sorg som ibland ligger som ett täcke över rummet.

Suger i mig all kunskap

Det som jag i detta skede upplever vara roligast med mitt nya arbete är hur mycket nytt jag får lära mig, varje minut. Jag suger in all information jag kan förmå för att försöka sortera och spara i min kunskapsbank för att plocka fram vid lämpligt tillfälle. Jag är idag 23 år och har bara hunnit arbeta som sjuksköterska i drygt ett år. Jag ser med spänning fram emot den dagen jag är äldre och bär på ännu mer kunskap och erfarenheter som kan göra mig till en ännu bättre sjuksköterska. Det är nu jag är som mest hungrig på livet!

/ Julia Sundström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på vår blogg!