Textilservice på Sveriges mest avancerade sjukhus

5 juli, 2018, Vardagshjältar

Nya Karolinska sjukhuset i Solna (NKS) brukar benämnas som Sveriges mest avancerade och hållbara sjukhus. Detta gäller såklart även textilservicen som Textilia levererar. Vi har besökt vår Gateway på sjukhuset för att lära oss hur det går till.

Vi möter upp Mozhan Kashani, teamledare på Gateway NKS, i huvudentrén. Hon leder oss ner i gångarna under de båda sjukhusen för att ta oss till det som heter Nya Karolinska Solna.

Robotar som hämtar och lämnar textilier

TEXI-skåpen förser personalen med kläder

Vi går tillsammans till transporthallen där de rena textilierna från tvätteriet i Rimbo levereras varje dag kl. 05.30. Textilia har en egen lastkaj för våra lastbilar med specialdesignade ramper. Allt gods hämtas upp av så kallade AGV truckar (Automated guided vehicle) som är små robotar som åker omkring kors och tvärs.

”Våra chaufförer ställer bara av tvätt-vagnarna på angiven plats och så hämtar en robot-truck upp dem och kör dem till rätt ställe.”

Vi går vidare till ett utav klädrummen där sjukhuspersonalen hämtar ut sina arbetskläder från våra Texi-skåp. Robot-truckarna ställer dit vagnar med rena kläder varje dag så att Gateway-personalen kan fylla på skåpen.

”Smutsiga kläder samlas upp via returenheten i burar i rummet bakom. När en vagn med smutstvätt blir full anropar vi en robot som hämtar upp vagnen och kör bort den till transporthallen.”

Läs här om Gateway på Sunderbyn Sjukhus

Tomma vagnar måste packas på 1 timme

Robot-truck kör iväg smutstvätt till transporthallen

Nästa stopp på rundvandringen är själva Gateway-området. Det är som en stor hangar där Mozhan och hennes medarbetare, Patrik, Jessica och Michel, har sin basstation. Här finns också en servicedesk där personalen hämtar ut specialplagg, t.ex. allergitvätt och mammabyxor. Det finns dessutom en specialdesignad inläsningsstation där personal kan returnera sina arbetskläder.

Här nere packas olika avdelningsvagnar med lakan, handdukar, etc. som personalen behöver. När en vagn är packad och klar scannas den av, vilket sänder en signal till gruppledaren att vagnen är på väg till dem. Återigen kommer en robot för att hämta vagnen och kör upp den till rätt avdelning.

Varje avdelning har i regel 2 vagnar att plocka textilier ur. När en vagn blir tom har Gateway-personalen 1 timme på sig att fylla på och skicka tillbaka den igen. Det ska alltid finnas en textilvagn tillgänglig för personalen på avdelningarna.

Vi pratar hela tiden med gruppledaren för att koordinera alla vagnar och se till att vi får tillbaka dem som vi ska. Och ibland händer det såklart att en robot-truck ställer vagnarna på fel ställe så de måste springa och leta efter dem.

Även så kallade akutvagnar förbereds här nere. Eftersom Gateway endast bemannas måndag till fredag så behövs dessa akutvagnar ifall textilier skulle ta slut på en avdelning under helgen. Då ska det alltid finnas förberedda vagnar att hämta.

Tillsammans hjälps alla åt

Att arbeta tillsammans är verkligen en nyckelfaktor för verksamheten. Det skulle helt enkelt inte fungera om inte det finns ett bra samarbete mellan Gateway-personalen på NKS och Gateway på gamla Karolinska.

Vi har otroligt bra samarbete med ständig dialog om vad som funkar och vad som inte funkar. Vi har också mycket bra samarbete med personalen på gamla Karolinska. Vi hjälps åt med personal när det behövs.

Med dessa ord avslutar vi vårt möte och Mozhan guidar oss tillbaka genom gångarna så att vi hittar till bilen. Det har verkligen varit intressant att få en inblick i hur textilservicen fungerar på Sveriges, och kanske även norra Europas mest moderna sjukhus.

Läs mer om vår tjänst Gateway

/ Sofia Stark

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *