fbpx
Dialog och temperaturmätningar året om - så vet vi att våra kunder är nöjda

Dialog och temperaturmätningar året om – så vet vi att våra kunder är nöjda

Vård & Omsorg

Det kommer nog inte som någon överraskning att vi vill att våra kunder ska vara så nöjda som möjligt med vår tjänst och vårt partnerskap. Att de ska känna att de får en bra och personlig relation med oss. Vi vet hur viktigt det är att vår textilservice fungerar i alla led, utan rena textilier stannar sjukvården.

För att säkerställa att allt fungerar som det ska, erbjuder vi alla våra kunder att delta i våra NKI-undersökningar. NKI står för Nöjd Kund Index och är något vi mäter och följer upp på för att se hur väl vi lever upp till våra kunders förväntningar.

Hur mäts ”nöjdhet”?

Det vi valt att göra är att ha både en månadsvis ”temperaturmätare” samt en stor årlig kundnöjdhetsmätning för att kontinuerligt kunna analysera resultat och få koll på vilka specifika områden som behöver förbättras.

Den stora NKI-undersökningen går ut en gång per år. Där får våra kunder svara på flera frågor som bland annat berör:

NKI-undersökningen är något vi önskar att alla våra kunder ska vara med på, så att vi hela tiden utvecklas och blir bättre. I vår kundportal Textilia Online kan våra kunder välja att bocka i att de vill delta och vi arbetar aktivt på att få med så många vi kan, för att få ett så bra och rättvist resultat som möjligt.

Efter den stora NKI:n följer vi upp resultatet och analyserar alla svar. All feedback sammanställs och vi får ett tydligt kvitto på vilka delar vi behöver förbättra. Sedan utformar vi en handlingsplan för varje kund som vi arbetar med hela året.

Och temperaturmätningen?

Där får våra kunder svara på en mer generell fråga om de är nöjda med oss som leverantör på en skala från 0 till 6. Varje månad kontaktar vi alla som svarat 4 eller lägre på skalan för att reda ut vad de inte är helt nöjda med, så att vi kan hjälpa dem att lösa problemen. Vi bryr oss om våra kunder och det är viktigt att vi visar det under hela året. Våra kunder har även möjlighet att svara i fritext, ställa frågor eller ge kommentarer. Dessa följer vi upp på våra veckovisa avstämningsmöten, utvärderar och diskuterar lösningar.

Personlig kontakt

Personlig kontakt får våra kunder till stor del och framförallt med vår Kundtjänst, medan de Kundansvariga följer upp på avtalsnivå och på alla NKI-svar. Vårt mål är att erbjuda en så bra och personlig kontakt som vi bara kan. Och det är något vi på Textilia hela tiden återkommer till – vi vet hur viktig personlig service är. Feedbacken vi får är även en stor del av vår utveckling som leverantör.

Temperaturmätningen går ut flera gånger under ett år till samma kund. Och då analyserar vi resultaten i flera steg. Vad har kunden svarat i april, vad säger samma kund i september. Vad kan vi dra för slutsatser av det och insatserna vi gjort. Det är superviktigt att våra kunder kan berätta för oss vad vi kan utveckla och förbättra och det har de verkligen chansen att göra när vi ringer upp.

Vi finns här för dig som kund.

Våra kunder kan alltid kontakta vår suveräna Kundtjänst. De finns på plats under kontorstid för att svara på frågor, främst kopplat till order, leveranser, transporter och extraleveranser. Och vi gör alltid vårt yttersta för att gå våra kunder till mötes och lösa eventuella problem. Allt för att de ska känna sig i trygga händer.

/ Sofia Stark

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *