
Tillsammans minimerar vi risken för smitta i äldreomsorgen
Vård & Omsorg
4 september, 2020
Vård & Omsorg
Hur vi löste problemet med horn på axlarna – en liten historia om förbättringsarbete.
Vi hade under en tid uppmärksammat att vissa plagg som levererades från vårt tvätteri i Rimbo hade konstiga ”horn” på axlarna. Detta gällde framförallt t-shirts och pikétröjor. Det visade sig bero på att de galgar som fanns i Rimbos plaggsystem hade en väldigt tunn skalk, vilken orsakade dessa ”horn” på axlarna. Med målsättningen att öka den upplevda kvalitén på levererade plagg hos slutanvändaren beslutade vi oss för att göra någonting åt problemet. Men först var vi tvungna att utreda exakt vilken lösning som bäst skulle komma tillrätta med problemet för oss i Rimbo. Det finns nämligen en mängd olika produkter och lösningar på marknaden.
Ett förbättringsprojekt sjösattes. För att hitta den för oss mest optimala lösningen genomfördes omfattande tester på olika typer av galgar. På tvätteriet i Rimbo testades pikétröjor, t-shirts och patientskjortor. Efter varje runda i tvätteriet och i plaggsystemet med de olika galgarna genomfördes blindtester. Plaggen hängdes upp på skyltdockor och bedömdes utifrån vilka plagg som hade minst respektive mest horn på axlarna.
Det blev ett omfattande projekt när närmare 6500 galgar skulle bytas ut. Bytet tog närmare tre månader och summan för investeringen landade på 3 miljoner SEK. Vinsterna av investeringen är främst ökad upplevd kvalitet hos våra slutanvändare, men även en utökad kapacitet i plaggsystemet samt nya och bättre förutsättningar för att öka produktiviteten.
En solskenshistoria helt enkelt!
/ Anna Hallberg
Lämna ett svar